Saturday 11 July 2015

Amalan Pemakanan Sihat di Hari Raya Aidilfitri


Perayaan ini tidak sah tanpa kuih raya, ketupat, rendang, lemang, sate, dan macam-macam lagi makanan dan minuman yang menyelerakan. Juadah seperti inilah yang biasanya akan disajikan kepada tetamu yang hadir semasa menziarahi rumah jiran, sanak-saudara, dan rakan-rakan. Akan tetapi adakah makanan yang dihidangkan itu sihat? Berikut merupakan cadangan amalan pemakanan sihat di Hari Raya Aidilfitri yang terdiri daripada:


Berikut merupakan 7 panduan penyediaan hidangan sihat yang boleh dibuat oleh tuan rumah sebelum dihidangkan kepada tetamu:


Ini pula adalah panduan yang boleh diikuti ketika anda mahu memilih makanan dan minuman semasa berada di rumah terbuka atau menjamu selera di rumah jiran, sanak saudara atau rakan-rakan:


Jika anda amat prihatin terhadap kesihatan orang lain, sudah semestinya anda akan cuba untuk menghasilkan juadah yang sihat kepada tetamu. Oleh itu, berikut merupakan panduan kepada anda untuk meraikan tetamu secara sihat:


Dalam menikmati suasana Hari Raya Aidilfitri dengan meriah, amalan gaya hidup sihat juga tidak boleh dilupakan. Jadi, 5 amalan kekal sihat semasa Hari Raya Aidilfitri ini perlu dititikberatkan iaitu:


Hal ini juga telah disebutkan di dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w.:


Di sini juga disenaraikan jenis-jenis makanan dan minuman berserta nilai kalori yang biasanya dihidangkan pada Hari Raya Aidilfitri :






























Sumber :
Makan Secara Sihat di Hari Raya,
Bahagian Pemakanan,
Kementerian Kesihatan Malaysia,
2012.

1 comment: